Duo Rogia, Hoat Nguyen (viool) en Peter Vansweevelt (piano), willen als Brugse muzikanten ook hulde brengen aan de componist Joseph Ryelandt.
Ze willen dat doen door een aantal werken voor viool en piano uit het stadsarchief te halen, waar de nalatenschap van Ryelandt bewaard wordt, en het muzikaal leven in te blazen.
Joseph Ryelandt schreef zeven sonates voor viool en piano. Hoat en Peter spelen daarvan de twee laatste. De zesde wordt in de titel aangeduid als sonatine (een kleine sonate), maar is qua duur de langste van de twee. Daarnaast spelen ze ook de eenvoudige, mooie barcarolle.
In elk concert wordt ook werk gespeeld van een Belgisch componist uit dezelfde periode. In oktober is dat Guillaume Lekeu, die in hetzelfde jaar als Ryelandt geboren maar veel vroeger gestorven is. Ondanks zijn vroege overlijden heeft hij toch al behoorlijk wat composities afgeleverd, waarvan deze vioolsonate, opgedragen aan Eugène Ysaÿe, die een van zijn grote successen was. In november staat een werk van Marinus de Jong als Belgische compositie geprogrammeerd. De Jong was van Nederlandse afkomst, maar studeerde en werkte in België aan het Lemmensinstuut (toen nog in Mechelen) en het Antwerps conservatorium. Hier horen we de sonate voor viool met drie delen: pacis, doloris en amoris, vrede, verdriet en liefde. Een andere Joseph, slechts drie jaar jonger, staat in december op het programma: Joseph Jongen. Deze Waalse musicus werd directeur van het conservatorium van Brussel. Hij schreef, zoals Ryelandt, muziek voor uiteenlopende bezettingen. Wij spelen twee aquarellen: Légende Naïve en Valse Libre.
We plaatsen telkens ook buitenlandse componisten op het programma. In dezelfde periode, zeg maar de eerste helft van de twintigste eeuw, werd geschreven in diverse uiteenlopende stijlen. Er was de Russische post-romantische school, waarvan we Prokofiev en Rachmaninoff op het programma zetten. Er was de Franse school, die in het programma vertegenwoordigd wordt door Maurice Ravel. We gaan meer naar het zuiden met werk van De Falla: Suite Populaire Espagnole.
Ondanks de samenhang van het programma is de bedoeling van de concerten niet musicologisch of historisch. Zelf al zouden we ons beperken tot West-Europa, dan nog zou een beeld schetsen van de diversiteit van de muziekstijlen in die periode ons veel verder moeten voeren. Denken we daarbij maar aan de Duitse post-Wagneriaanse Strauss en Mahler, de tweede Weense school met Schönbern Webern en Berg of het expressionisme van Stravinsky en Bartok.
De bedoeling van de concerten is esthetisch. We willen de muziek van Ryelandt en zijn tijdgenoten dichter bij het publiek brengen. Daarvoor is het genre van de kamermuziek uitermate geschikt. Dankzij de intimistische sfeer en de nabijheid van klank, spreekt de muziek nog meer tot de verbeelding en brengt nog meer in vervoering. Krachtig en teder, heroïsch en bedeesd, luid en stil, hoog en laag, snel en traag, de veelheid van muzikale mogelijkheden komt aan bod. En wie Duo Rogia reeds hoorde, weet dat dit geen gezochte effecten zijn, maar dat de emoties voortvloeien uit de beleving van het eigen karakter van elke compositie door de muzikanten.
We wensen jullie veel luistergenot met dit aangename en veelbelovende programma.
Het voorlopige programma ziet eruit als volgt:
Zondag 11 oktober 2020, 17 uur
Joseph Ryelandt, Barcarolle, opus 95 (1929) (4'30)
Guillaume Lekeu (1870 - 1894), Sonate en Sol pour Piano et Violon, (1892/3) (34')
Sergei Prokofiev, 5 mélodies (1920/25) opus35bis (12')
Zondag 8 november 2020, 17 uur
Marinus De Jong, opus 18, Sonate Pacis, doloris et amoris (23') (1927)
Joseph Ryelandt, Sonat(in)e 6, opus 85 in sol (1926) (12')
Manuel De Falla (Kochanski), Suite Populaire Espagnole, (13') (1914)
Zondag 6 december 2020, 17 uur
Sergei Rachmaninoff, 2 Morceaux de salon, Op. 6 (11') (1893)
Joseph Ryelandt, Sonate 7, opus 115, 1935 (10')
Maurice Ravel, Sonate 2, (1923-1927) (20')
Joseph Jongen, Aquarelles op. 59 - 1917 (12')